Середа
22.05.2024
02:02
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Технологія
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [5]
Діяльність ШМО [9]
Розробки уроків [1]
Самоосвіта вчителя [4]
Позакласні заходи [2]
для 5-го класу [1]
для 6-го класу [0]
для 7-го класу [1]
довідник [0]
Родовід речей [13]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Діяльність ШМО

Формування та розвиток мотивації до читання молодших школярів (з досвіду роботи Волошиної Олени Леонідівни):Що стосується завдань проекту, о

Шкільна бібліотека є обов’язковим структурним підрозділом загальноосвітнього навчального закладу, і всі освітньо-виховні завдання трансформуються у завданнях та діяльності бібліотеки:

  1. інформаційне забезпечення всіх аспектів навчально-виховного процесу освітнього закладу у засвоєнні програмних та факультативних знань, самоосвіті педагогів, бібліотекарів, учнів;
  2. виховання інформаційної культури учнів, формування у них постійного прагнення до пошуку інформації, свідомого вибору інформаційних джерел;
  3. формування навичок систематизації та особистісної оцінки інформації;
  4. навчання читачів основам користування бібліотеками всіх типів;
  5. створення комфортного бібліотечного середовища.

Отже, виховання в учнів читацької та інформаційної культури, любові до навчальної книги та книг взагалі, формування в учнів вміння самостійно здобувати знання, вести постійний пошук додаткової інформації, розвиток навичок роботи з бібліотечним фондом, засвоєння бібліотечно-бібліографічних знань – завдання, над вирішенням яких працює весь педагогічний колектив школи.

Залучення шкільної бібліотеки до їх вирішення посилює її освітні функції та педагогічну спрямованість. Під педагогічною діяльністю бібліотекаря слід розуміти таку діяльність, що спрямована на виховання, розвиток особистості читача специфічними засобами й методами бібліотечної роботи.

Бібліотека має значний педагогічний потенціал: книжкові фонди, орієнтовані на навчальні потреби, довідково-бібліографічний апарат, який сприяє самоосвіті. Основним знаряддям педагогічного впливу на користувача в бібліотеці є книга – головний засіб навчання, виховання, освіти. Тому освітній процес у навчальному закладі спрямований на формування конкурентоспроможної особистості, яка вміє знаходити інформацію з різних джерел та ефективно оперувати нею.

Найбільш відчутний бібліотечний педагогічний вплив виявляється в процесах, пов’язаних зі спілкуванням бібліотекаря й читача, тому що при безпосередньому спілкуванні з користувачем інформації краще всього визначити рівень його читацької культури, широту кругозору, інтереси, правоту й силу моральних переконань, виявити або сформувати читацький інтерес, систему в читанні, полегшити самостійний вибір книги. Таке спілкування, незважаючи на короткочасність, носить систематичний характер, що дозволяє зробити його динамічним і розвиваючим для особистості читача.

Важливе значення в розвитку читацької культури має така форма роботи, як обговорення прочитаного. Вона сприяє виробленню вмінь аналізувати прочитане, виражати свою думку про нього, порівнювати свої міркування з думками інших читачів.

Бібліотечна педагогіка заснована на добровільності й активності читача, на його прагненні до знань. Педагогічний вплив у бібліотеці будується на вільному, короткочасному спілкуванні бібліотекаря й читача. Безпосередній вплив можливий лише за бажанням читача, наявності в нього вільного часу, а головне, інтересу до навчання, читання, бібліотеки в цілому, особистості бібліотекаря. Серед методів педагогічного впливу бібліотеки слід відзначити методи, обумовлені опосередкованим впливом бібліотеки на користувача: книжкові виставки, викладки, організація каталогів та картотек, організація бібліотечного фонду при відкритому доступі. Адже до того, як користувач звернеться до бібліотекаря, він складе свою думку про бібліотеку за її інтер’єром, а пізніше багато чого буде залежати від організації фонду та його якісного складу, якості пошукового фонду, забезпечення доступу до інформації.

Бібліотечний педагогічний вплив не обмежується тільки індивідуальним спілкуванням бібліотекаря й читача, воно відбувається і в інших формах бібліотечної роботи: груповій та масовій. Проведення різного роду заходів: бесід, оглядів, вікторин, конкурсів, ігор сприяє громадянському, екологічному, моральному, естетичному вихованню учнів.

Новітні інформаційні технології діють у системі навчально-виховного процесу, тому й шкільна бібліотека не стоїть осторонь цих інновацій. Ще одним важливим напрямком педагогічної діяльності бібліотеки є організація допомоги учням в кращому засвоєнні набутих знань, пошуку  додаткової інформації, розвитку пізнавальних інтересів та пошукових навичок, та ін.

В ЕЗОШ №4 бібліотекарями спільно з вчителями були підготовлені різного роду бібліотечно-педагогічні заходи:

  • цикл бесід на морально-етичні теми до річниці від дня народження видатного українського педагога, письменника В.Сухомлинського: «Людина починається з добра» для учнів початкових класів (після проведення голосних читань творів В.Сухомлинського «Зелена каструля», «Бабуся», «Брудне слово»);   «Який слід повинна залишити по собі людина на землі?» (за творами В.Сухомлинського «Зломлена гілка», «Зупинена рука», «Телефонна трубка»);
  • для закріплення вивченого матеріалу по курсу «Всесвітня історія» підготовлена презентація «Восьме диво світу»;
  • для підвищення зацікавленості учнів у навчанні, формування в учнівської молоді рис патріотизму, національного усвідомлення, поглиблення одержаних знань бібліотекарем школи для учнів 11 класу розроблено проект-дослідження «Зародження дисидентського руху в Україні» та «Поетичне гроно «шістдесятників», результатом якого стала електронна презентація «Покоління проти течії»;
  • з метою розширення світогляду учнів, виховання патріотичних почуттів до багатовікової історії та самобутньої культури свого народу, виховання гордості за країну, в якій живеш, а також для більшої зацікавленості дітей при вивченні курсу «Історія рідного краю» для учнів 5-11 класів підготовлена електронна презентація «Сім чудес України»;
  • з метою розвитку пошукових навичок учнів, поглиблення науково-пізнавальних інтересів бібліотекарями підготовлена електронна презентація «Новые семь чудес света»;
  • для розширення читацьких інтересів учнів, виховання любові до книги, читання та урізноманітнення проведення голосних читань книг бібліотекарями розроблена електронна презентація по творчості дитячого письменника Миколи Носова;
  • з метою більш ефективного розвитку читацької та життєвої компетентності учнів, використання набутих знань, розвитку мовленнєвої культури бібліотекарі та читацький актив шкільної бібліотеки випускають газету «Умка», де розміщуються різноманітні літературні, мовознавчі, географічні, біологічні, математичні конкурсні завдання, кросворди, криптограми тощо;
  • для учнів 3-5-х кл. бібліотекарі підготували літературні конкурси «Книги читати – про все на світі знати»з розгадуванням літературних кросвордів;
  • для учнів 5-7-х кл. конкурс-тест «Всезнайка» для перевірки рівня свого інтелекту;
  • для учнів старших класів підготовлений «Веселий тест-конкурс на лучшего затока народного творчества»;
  • літературні вікторини «Сказок много есть на свете» та «Жарт за жартом» для учнів початкових класів;
  • до річниці від дня народження видатного українського поета, громадянина, визначного художника Т.Г.Шевченка підготовлена електронна презентація «Галерея мистецьких творів Тараса Шевченка».

Робота з книгою створює умови для творчих контактів читачів, формує їхні вміння самостійно орієнтуватися в різних джерелах друкованої інформації, висловлювати свої думки, стимулювати до саморозвитку і самореалізації.

Шляхи мотивації  до читання

Одним з головних завдань школи на сучасному етапі є забезпечення всебічного розвитку особистості. Це здійснюється, насамперед, шляхом єдності навчання і виховання, які ґрунтуються на загальнолюдських цінностях.

Школа повинна розвивати інтерес до знань, працювати над відродженням духовності, виховувати високі моральні якості, почуття щирості, доброти. Невичерпним джерелом таких знань, такого виховання є книга.

Прищепити учням любов до книги, потребу повсякденно читати, засвоювати додаткову інформацію так, щоб вони відчували радість від прочитаного. Ці вимоги як ніколи гостро постають саме сьогодні.

В наш час місце книги в житті підростаючого покоління змінюється, оскільки на їх використання впливають як інформаційні технології, так і телебачення.

Діти дедалі частіше використовують комп'ютер замість книг, при цьому дехто з них навіть хизується тим, що до кінця не прочитав жодної книги.

Наш учитель, видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Читання — це найнеобхідніший школяреві інструмент учіння і водночас віконечко у навколишній світ. Без уміння швидко і свідомо читати дитина залишається ніби напівсліпою...» Він розглядав опанування навичками швидкого і свідомого читання, як найважливіший інструмент у оволодінні знаннями не тільки в школі, а й у процесі самоосвіти, як умову для формування інтересу і бажання до знань, як передумову для формування багатого духовного життя школяра і як засіб розвитку мислення.

Навчання читанню завжди було однією з основних проблем початкової освіти. Відомо, якщо у початковій школі не сформувались міцні уміння і навички швидкого і свідомого читання, то надалі буде важко це зробити. До того ж, підготовленим до навчання в середніх і старших класах можна вважати лише того, хто, читаючи, зосереджує розумові зусилля не на процесі навчання, а на змісті матеріалу. Отже, значною мірою саме від початкової школи залежить чи стануть діти активними читачами, полюблять книгу, чи залишаться байдужими до літератури. І якщо дитина навчиться швидко і вдумливо читати в молодшому шкільному віці, то це, як правило, на все життя: вона матиме широкий світогляд, різнобічні і глибокі знання.

Але, нажаль, сьогодні ця мета реалізовується лише частково. І це викликає занепокоєння всіх педагогів, та бібліотекарів.

Для того, щоб виявити достеменно актуальність даної проблеми, було проведено велику підготовчу роботу. А саме: співбесіди і анкетування учнів 2-4 класів та їх батьків, аналіз читацьких формулярів у шкільній бібліотеці, проаналізовано динаміку зростання темпу та якості читання окремих учнів.

В результаті обґрунтуванням актуальності даного проекту виявились наступні причини:

•             Відсутність мотивації у молодших школярів.

•             Перевага комп'ютера та телевізора в довкіллі дитини.

•             Відсутність домашніх бібліотек у більшості родин.

•             Завелика ціна дитячої літератури та передплати.

•             Відсутність з боку батьків власного прикладу читання.

Отже, основною метою роботи шкільної бібліотеки є:

 Допомогти учням зрозуміти, що книга є найавторитетнішим джерелом інформації; формувати навички читання та читацьку активність учнів початкових класів.

Що стосується завдань проекту, основні з них наступні:

•             організувати освоєння теоретичних і методичних підходів до
формування читацької активності школярів;

•             формувати і розвивати навичку читання;

•             здійснити спостереження за рівнем читацької
активності;

•             формувати вміння самостійно шукати нову інформацію в різних
джерелах;

•             розвивати особистість дитини, розкриваючи її індивідуальність;

•             формувати навички самооцінки, самоконтролю та саморегуляції;

•             розвивати уміння працювати з книгою;

•             прищепити навички систематичного вдумливого читання;

•             реалізувати виховні функції по виявленню та розкриттю творчих
здібностей і можливостей учнів.

У початкових класах учень має оволодіти читацькими і мовленнєвими навичками та уміннями, способами роботи над художніми, науково-пізнавальними текстами, дитячою і навчальною книжкою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовими до навчання в середній ланці школи на основі розвиненого в нього інтересу до читання, до книги.

Це вміння і любов до читання здебільшого формується у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання.

Звичайно, щоб успішно розвивати мотивації до читання, потрібно розуміти основу цього процесу і, насамперед, його залежність від особистості, швидкості реакції, якості зору, уважності, зосередженості, темпераменту.

Керуючись завданням, вчителі та бібліотекарі нашої школи кожен урок читання розпочинають з нових вправ. Учні тренують органи мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають та удосконалюють артикуляцію.

Звичайно, учитель та бібліотекар повинні керувати індивідуальним читанням кожного учня. «При цьому ставиться завдання: за рік оцінити читання кожного школяра, знати, як він оволодіває умінням вільно читати, які книжки читає, крім підручника. Учень, який погано читає, - це потенціальне важка дитина. Якщо не навчити її вільно читати в початкових класах, вона зустріне пізніше нездоланні труднощі у навчанні. Уміння вільно, свідомо, виразно читати - це один із надійніших засобів запобігання розумовій інертності й відсталості. Це також стежинка, йдучи якою, людина піднімається до вершин інтелектуальної культури». В. Сухомлинський

Одним із шляхів реалізації роботи по мотивації до читання є виховання любові до книги. Основою вирішення цього питання є організація системи знань з позакласного читання.

А оскільки одного бажання читати недостатньо, наше завдання - намагатися пробуджувати в дитині мотивацію до особливої діяльності, а саме користування бібліотекою. Підготовлена до цього дитина сама захоче стати читачем.

До цієї роботи потрібно залучати батьків учнів, пояснюючи їм, як зацікавити, не примушуючи. Тому доцільним є проведення батьківських зборів відповідної тематики.

Проблемі формування бібліотечно-бібліографічної культури в учнів початкових класів присвячені скоректовані згідно проекту бібліотечні уроки. Слід назвати ті, які доречно провести:

•             Ознайомлення з книжкою

•             Народження книжки

•             Як читати книги

•             Правила користування бібліотекою

•             Щоденник читання

•             Самостійний вибір книг у бібліотеці.

У своїй роботі з молодшими школярами доцільно використовувати методи індивідуального й масового керівництва читання. Через бесіди та консультації  враховуються  індивідуальні особливості читацького розвитку кожної дитини.

Для учнів початкових класів  проводяться також читання -слухання. Вони дають можливість звернути увагу школярів на те, що залишається поза їхньою увагою під час самостійного читання.

Тематика деяких виховних годин присвячена вільній дискусії про художні твори. Обговорення книг - це своєрідний колективний роздум, в якому діти беруть участь за власним бажанням, з різним ступенем активності та ініціативи.

Книжкова виставка - це широко розповсюджена в бібліотеці оперативна форма масової роботи. Вона експонується упродовж певного часу, щоб діти, вчителі, батьки мали можливість із нею ознайомитись. Їх тематика може бути наступною:

·                                               Любій малечі-про цікаві речі.

·                                               У доброму світі поезії.

·                                               Я і мої права.

·                                               Козацькому роду нема переводу.

·                                               Що? Де? Коли?

·                                               Цікаве у світі тварин.

·                                               Кращі українські народні казки тощо.

Робота з учнями початкової школи насичена ігровими елементами. Це вікторини, подорожі, конкурси, літературні загадки, ігри. Зокрема запланували організувати:

•             вікторину «У світі цікавого»;

•             конкурс гуморесок;

•             свято «Козацькі розваги»;

•             інсценізацію української народної казки;

•             Газета “Умка”

У кожному класі створено пост бережливих: діти допомагають бібліотекареві та вчителеві-класоводу.

Виховання любові до книги неможливе без формування читацької активності, тому передбачається посилення роботи в цьому напрямку:

 

•             провести анкетування з метою вивчення причини недостатньої
читацької активності молодших школярів;

•             батьківські збори «не примушувати, а зацікавити» та «Головний
приклад для дитини - її батьки;

•             організувати екскурсії до бібліотеки учнів 1-го класу;

•             соціологічне дослідження «Рівень читацької активності»;

         •      підсумки змагання «Найактивніший читач початкової школи».

 

 

Категорія: Діяльність ШМО | Додав: May (14.05.2015)
Переглядів: 1136 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу

Пошук

Друзі сайту